top of page

Technický

slovník

Četli jste poslední dobou ve spojitosti s golfovými holemi o věcech jako je MOI nebo CG a nevíte, co znamenají?

Máme pro Vás vysvětlení nejdůležitějších výrazů:

g425-features-and-benfits-sheet_4018.jpg

Backspin (spin)

zpětná rotace (rotace). Čím vyšší backspin, tím větší přesnost, ale kratší vzdálenost. U driveru se snažíme dosáhnout backspinu 2000 – 2500 otáček za minutu.

U želez a zvlášť u wedgí chceme zastavovat míček na greenu co nejrychleji. K tomu nám pomáhají drážky na úderové ploše, které fungují stejně jako pneumatiky u auta při jízdě na mokré vozovce. Drážky odvádějí vodu a nečistoty při impactu hole s míčkem a tím zvyšují jeho rotaci. Už když jen polijete míček a hůl vodou, snížíte tím backspin na polovinu a co teprve, když jste své hole nemyli celou sezónu. Chcete míček rychleji zastavit na greenu? Udržujte své hole a drážky čisté.

2

Bounce

úhel mezi zadní, nejnižší částí spodku hlavy hole a leading edge. Velice důležité u wedgí. Často je potřeba jiný bounce pro hru z písku nebo z tvrdého povrchu.

3

CG – Centre of Gravity

neboli těžiště hlavy hole. Hráči se středním a vyšším handicapem by měli hledat driver, který má CG posunuté co nejvíce dolů a k zadní části hlavy hole. Tím se zvyšuje backspin u odpáleného míčku a poté budou jejich rány vyšší a přesnější.

Lepší hráči mohou zkusit driver, který má CG posunuté více dopředu k úderové ploše, ale stále nízko. Tím se sníží backspin u jejich ran = větší vzdálenost, ale těžší na přesnost.

4

Face angle

poloha hlavy hole vůči cíli. Hlava hole může být zavřená (closed), rovně (square) nebo otevřená (open). U driverů se můžeme setkat s modely, které jsou zavřené a eliminují tím slice.

5

Face wrap

nová technologie úderové plochy použitá u hybridů a fervejových dřev značky PING napomáhající k větší vzdálenosti.

6

Flexe shaftu

neboli tuhost shaftu. Když máte rychlejší švih, můžete mít tvrdší shaft. Čím je švih pomalejší, tím je více doporučován shaft měkčí. Důležité pro přesnost i vzdálenost.

 

Označení shaftů:

XS (extra stiff) - velice tvrdý shaft

S (stiff) - tvrdý shaft

R (regular) - klasická pánská tvrdost shaftu

A – (senior) - seniorská tvrdost shaftu

L (ladies) - klasická dámská tvrdost shaftu.

 

Každý shaft, i když s označením Regular, může být jiný, další faktory jsou váha shaftu, torze shaftu nebo kick point.

7

Impact

moment zasažení míčku hlavou hole. Trvá přibližně 0,0005 vteřiny

8

Kick point

místo, kde se shaft nejvíce ohýbá. Čím níže kick point na shaftu je, tím vyšší rány budete mít a naopak čím vyšší kick point, tím nižší rány. Důležité pro vzdálenost.

9

Launch angle

úhel vzletu míčku po impactu s holí. U driveru se snažíme nalézt co nejlepší launch angle při zachování ideálního backspinu a tím i ideální vzdálenost.

10

Leading edge

přední hrana hlavy hole.

11

Lie

úhel mezi krčkem hlavy hole a zemí. Správný lie, který se odvíjí od Vaší tělesné výšky a délky vašich rukou je velice důležitý pro přesnost Vašich ran.

12

Loft

úhel úderové plochy. Čím větší je loft, tím větší je backspin a vyšší rána.

13

MOI

dá se přeložit jako moment setrvačnosti. Hůl s vyšším MOI dokáže více „narovnat“ Vaše rány trefené mimo střed hlavy hole (patka, špička). Důležité pro přesnost.

14

Offset

předsazení shaftu před hlavu hole. Offsetové hole posouvají u želez CG více dozadu, tím pomáhají k vyšším ránám a bojují proti ranám stáčejícím se doprava.

15

Smash factor

faktor ukazující, kolik jste schopni přenést energie z hlavy hole do míčku. V ideálním případě by měl být u driveru 1,5. Pokud například odpálíte míček rychlostí 150 km/h holí, která se pohybuje 100 km/h, tak je vše v pořádku.

16

Spinsistency

technologie u holí značky PING, která umožňuje konzistentní backspin = vyrovnaná vzdálenost Vašich ran.

17

Sole width

šířka spodní části hlavy hole. Řešíme hlavně u wedge.

Pomáhá při hře z bunkeru.

18

Torze shaftu

odolnost vůči zkrutu shaftu. Tvrdší shafty mají zpravidla vyšší torzi.

Důležité pro přesnost.

bottom of page