Technický
slovník
Četli jste poslední dobou ve spojitosti s golfovými holemi o věcech jako je MOI nebo CG a nevíte, co znamenají?
Máme pro Vás vysvětlení nejdůležitějších výrazů:
1
Backspin (spin)
zpětná rotace (rotace). Čím vyšší backspin, tím větší přesnost, ale kratší vzdálenost. U driveru se snažíme dosáhnout backspinu 2000 – 2500 otáček za minutu.
U želez a zvlášť u wedgí chceme zastavovat míček na greenu co nejrychleji. K tomu nám pomáhají drážky na úderové ploše, které fungují stejně jako pneumatiky u auta při jízdě na mokré vozovce. Drážky odvádějí vodu a nečistoty při impactu hole s míčkem a tím zvyšují jeho rotaci. Už když jen polijete míček a hůl vodou, snížíte tím backspin na polovinu a co teprve, když jste své hole nemyli celou sezónu. Chcete míček rychleji zastavit na greenu? Udržujte své hole a drážky čisté.
2
Bounce
úhel mezi zadní, nejnižší částí spodku hlavy hole a leading edge. Velice důležité u wedgí. Často je potřeba jiný bounce pro hru z písku nebo z tvrdého povrchu.
3
CG – Centre of Gravity
neboli těžiště hlavy hole. Hráči se středním a vyšším handicapem by měli hledat driver, který má CG posunuté co nejvíce dolů a k zadní části hlavy hole. Tím se zvyšuje backspin u odpáleného míčku a poté budou jejich rány vyšší a přesnější.
Lepší hráči mohou zkusit driver, který má CG posunuté více dopředu k úderové ploše, ale stále nízko. Tím se sníží backspin u jejich ran = větší vzdálenost, ale těžší na přesnost.
4
Face angle
poloha hlavy hole vůči cíli. Hlava hole může být zavřená (closed), rovně (square) nebo otevřená (open). U driverů se můžeme setkat s modely, které jsou zavřené a eliminují tím slice.
5
Face wrap
nová technologie úderové plochy použitá u hybridů a fervejových dřev značky PING napomáhající k větší vzdálenosti.
6
Flexe shaftu
neboli tuhost shaftu. Když máte rychlejší švih, můžete mít tvrdší shaft. Čím je švih pomalejší, tím je více doporučován shaft měkčí. Důležité pro přesnost i vzdálenost.
Označení shaftů:
XS (extra stiff) - velice tvrdý shaft
S (stiff) - tvrdý shaft
R (regular) - klasická pánská tvrdost shaftu
A – (senior) - seniorská tvrdost shaftu
L (ladies) - klasická dámská tvrdost shaftu.
Každý shaft, i když s označením Regular, může být jiný, další faktory jsou váha shaftu, torze shaftu nebo kick point.
7
Impact
moment zasažení míčku hlavou hole. Trvá přibližně 0,0005 vteřiny
8
Kick point
místo, kde se shaft nejvíce ohýbá. Čím níže kick point na shaftu je, tím vyšší rány budete mít a naopak čím vyšší kick point, tím nižší rány. Důležité pro vzdálenost.
9
Launch angle
úhel vzletu míčku po impactu s holí. U driveru se snažíme nalézt co nejlepší launch angle při zachování ideálního backspinu a tím i ideální vzdálenost.
10
Leading edge
přední hrana hlavy hole.
11
Lie
úhel mezi krčkem hlavy hole a zemí. Správný lie, který se odvíjí od Vaší tělesné výšky a délky vašich rukou je velice důležitý pro přesnost Vašich ran.
12
Loft
úhel úderové plochy. Čím větší je loft, tím větší je backspin a vyšší rána.
13
MOI
dá se přeložit jako moment setrvačnosti. Hůl s vyšším MOI dokáže více „narovnat“ Vaše rány trefené mimo střed hlavy hole (patka, špička). Důležité pro přesnost.
14
Offset
předsazení shaftu před hlavu hole. Offsetové hole posouvají u želez CG více dozadu, tím pomáhají k vyšším ránám a bojují proti ranám stáčejícím se doprava.
15
Smash factor
faktor ukazující, kolik jste schopni přenést energie z hlavy hole do míčku. V ideálním případě by měl být u driveru 1,5. Pokud například odpálíte míček rychlostí 150 km/h holí, která se pohybuje 100 km/h, tak je vše v pořádku.
16
Spinsistency
technologie u holí značky PING, která umožňuje konzistentní backspin = vyrovnaná vzdálenost Vašich ran.
17
Sole width
šířka spodní části hlavy hole. Řešíme hlavně u wedge.
Pomáhá při hře z bunkeru.
18
Torze shaftu
odolnost vůči zkrutu shaftu. Tvrdší shafty mají zpravidla vyšší torzi.
Důležité pro přesnost.